Sportmassage (alleen voor leden)


Sportmassage is voor alle sporters een beproefd middel om sneller te herstellen. Blokkades in spieren worden afgebroken en afvalstoffen worden sneller afgevoerd. Ook kan door sportmassage de spierspanning worden beïnvloed. Het gevolg is: een sneller herstel en een verminderde kans op blessures. Daarnaast is sportmassage geschikt voor mensen die door stress of een verkeerde houding last hebben van spanning, vermoeidheid of stijfheid. Bij rug-, nek- en schouderklachten of hoofdpijn/migraine is een goede massage ook aan te bevelen.

Sportmassage kan worden toegepast bij vermoeide en stijve spieren. Meestal wordt de massage gegeven een dag na de training of de wedstrijd (post-activiteitsmassage). Na afloop van een wedstrijd of een training kunnen afvalproducten van de spierstofwisseling (zoals vocht en lactaat), zich in de spieren ophopen. Een goede cooling-down zorgt al voor een sneller herstel. De combinatie met een herstelmassage bevordert nog sneller de afvoer van afvalstoffen uit de spieren, waardoor spierpijn zoveel mogelijk kan worden voorkomen. Gevolg: het lichaam herstelt sneller en zal een volgende sportbelasting beter aankunnen.

Als de spieren heel zwaar belast zijn (bijv. na een zware duurtraining of een intensieve wedstrijd), is het beter om de spieren eerst tot rust te brengen door middel van ijsmassage (vuistregel: 5x per dag, gedurende 15 minuten). De sportmassage is nog effectief wanneer deze tot 3 dagen na de inspanning wordt gegeven!

Ook kan een sportmassage worden gegeven ter voorbereiding op een wedstrijd. Naast de warming-up, kan deze massage dienen om de te belasten spiergroepen voor te bereiden op de sportbelasting. Deze stimulerende of  pre-activiteitsmassage heeft tot gevolg dat de spiertonus wordt verhoogd, de spierdoorbloeding wordt verbeterd en de stofwisseling in de spieren wordt verhoogd.

Na afloop van een behandeling is het belangrijk om voldoende water te drinken, zodat de losgemaakte afvalstoffen sneller worden afgevoerd. De behandeling werkt behoorlijk door; tot 2 dagen na de massage kan men nog lichte spierpijn of vermoeidheid ervaren; daarna is het effect optimaal. Voor een wedstrijdsporter is dit nuttige informatie in verband met trainingsplanning.

Sportmassage mag nooit worden toegepast bij een spierscheur, bij een ontsteking, een wond van de huid of bij koorts (dit zijn contra-indicaties voor de behandeling).

Om sportmassage preventief in te zetten, is het raadzaam om minimaal 1x per maand een massagebehandeling te ondergaan.



"TIJD DIE WE NEMEN, IS DE TIJD DIE ONS IETS TERUGGEEFT!", E. Ferstl "55